mercredi 30 novembre 2022, 02:30
Site: Moodle@Unifr
Cours: Pour un enseignement supérieur sensible au genre (equal+)
Glossaire: Bibliographie
S

Ségrégation horizontale

  • Bundesamt für Statistik (2011): Studierende an den universitären Hochschulen 2010/2011, Neuchâtel.
  • Bundesamt für Statistik 2019: Bildungsstatistik 2018, Neuchâtel.
  • European Commission (2010): She Figures 2009: Statistics and Indicators on Gender Equality in Science, Directorate-General for Research, Brussels. (Download: http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/she_figures_2009_en.pdf)
  • European Commission (2019): She Figures 2018, Directorate-General for Research and Innovation, Brussels. (Download: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9540ffa1-4478-11e9-a8ed-01aa75ed71a1/language-en)
  • Gilbert, Anne-Françoise; Crettaz von Roten, Fabienne & Elvita Alvarez (2006): Le poids des cultures disciplinaires sur le choix d'une formation supérieure technique ou scientifique: une perspective genre. Revue Suisse de Sociologie 32(1):141-161.
  • Office fédéral de la statistique (2011): Étudiants des hautes écoles universitaires 2010/2011, Neuchâtel.
  • Office fédéral de la statistique (2019): Statistique de l'éducation 2018, Neuchâtel.

Ségrégation verticale

  • Blickenstaff, Jacob Clark (2005): Women and science careers: leaky pipeline or gender filter? Gender and Education 17(4), 369- 386.
  • Bundesamt für Statistik (2012): Bildungsstatistik 2011, Neuchâtel.
  • Bundesamt für Statistik (2019): Bildungsstatistik 2018, Neuchâtel.
  • European Commission (2004): Gender and Excellence in the Making, Directorate-General for Research, Science and Society, Brussels.
  • European Commission (2010): She Figures 2009: Statistics and Indicators on Gender Equality in Science, Directorate-General for Research, Brussels. (Download: http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/she_figures_2009_en.pdf)
  • European Commission (2019): She Figures 2018, Directorate-General for Research and Innovation, Brussels. (Download: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9540ffa1-4478-11e9-a8ed-01aa75ed71a1/language-en)
  • Fassa, Farinaz; Kradolfer, Sabine & Sophie Paroz (2008): Enquête au royaume de Matilda. La relève académique à l’Université de Lausanne. Lausanne, Genève: PAVIE Working Papers, n°1.
  • Fassa, Farinaz & Sabine Kradolfer (éds) (2010): Le plafond de fer de l’université. Femmes et carrières. Zurich: Seismo
  • Office fédéral de la statistique (2012): Statistique de l’éducation 2011, Neuchâtel.
  • Office fédéral de la statistique (2019): Statistique de l'éducation 2018, Neuchâtel.
  • Rees, Teresa (2001): Mainstreaming Gender Equality in Science in the European Union: The ‘ETAN Report’, Gender and Education, 13(3), 243-260.
  • Rehmann, Irene (2004d): Helsinki Gruppe: Frauen in der Wissenschaft. Länderbericht Schweiz, Bundesamt für Bildung und Wissenschaft, Bern.
  • Rehmann, Irene (2004e): Helsinki Group: Women and Science. Review of the situation in Switzerland, Office fédéral de l'éducation et de la science, Berne.

Sensibilité au genre dans l’enseignement

  • Czollek, Leah Carola & Gudrun Perko (2008): Eine Formel bleibt eine Formel ... Gender und diversitygerechte Didaktik an Hochschulen: ein intersektionaler Ansatz. FH Campus Wien: Gender Mainstreaming und Diversity Management.
  • Dehler, Jessica & Anne-Françoise Gilbert (2010): Geschlechtergerechte Gestaltung der Hochschullehre, in: Berendt, Brigitte; Voss, Hans-Peter & Johannes Wildt (Hg.): Neues Handbuch Hochschullehre: Lehren und Lernen effizient gestalten, G 2.6, Stuttgart: Raabe, 19 S.
  • Ducret, Véronique & Nadia Lamamra (2006): Pour intégrer le genre dans la formation professionnelle. Un guide à l’usage des formateurs et formatrices. Institut Suisse de pédagogie pour la formation professionnelle ISPFP, Lausanne. (Download: http://www.2e-observatoire.com/supports/livres/brochure7.htm)
  • Grünewald-Huber, Elisabeth & Anne von Gunten (2009): Werkmappe Genderkompetenz. Materialien für geschlechtergerechtes Unterrichten. Zürich: Verlag Pestalozzianum.
  • Kampshoff Marita & Claudia Wiepcke (Hg.) (2012): Handbuch Geschlechterforschung und Fachdidaktik. Wiesbaden: Springer VS.
  • Kergel, David & Birte Heidkamp (Hg.) (2019): Praxishandbuch Habitussensibilität und Diversität in der Hochschullehre. Wiesbaden: Springer VS.
  • Liebig, Brigitte; Rosenkranz-Fallegger, Edith & Ursula Meyerhofer (Hg.) (2009): Handbuch Gender-Kompetenz. Ein Praxisleitfaden für (Fach-)Hochschulen. Zürich: vdf Hochschulverlag.
  • Lausselet, Rosmarie (2002): Formation genre et intégration du genre dans les formations. Education permanente, 36(3), 20-23.
  • Rossier, Annick; Dehler, Jessica; Charlier, Bernadette & Hélène Füger (2010): Intégrer la dimension genre dans l'enseignement supérieur: transformation de pratiques au niveau individuel et institutionnel. Revue internationale de pédagogie de l'enseignement supérieur, 26(2). (Download: http://ripes.revues.org/398)

Stéréotypes de genre

  • Eccles, Jacqueline S. & Janis E. Jacobs (1986): Social Forces Shape Math Attitudes and Performance. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 11(2), 367-380.
  • Eckes, Thomas (2010): Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen. In: Becker, Ruth & Beate Kortendiek (Hg.): Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie, 3. erweiterte und durchgesehene Auflage, Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 178-189.
  • Franceschini, Giulia; Galli, Silvia; Chiesi, Francesca & Caterina Primi (2014): Implicit gender-math stereotype and women's susceptibility to stereotype threat and stereotype lift. Learning and Individual Differences, 32, 273-277.
  • Moss-Racusin, Corinne A.; Dovidio, John F.; Brescoll, Victoria L.; Graham, Mark J. & Jo Handelsman (2012): Science faculty’s subtle gender biases favor male students. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(41), 16474–16479.
  • O'Brien, Laurie T. & Christian S. Crandall (2003): Stereotype Threat and Arousal: Effects on Women's Math Performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 782-789.
  • Osborne, Jonathan; Simon, Shirley & Sue Collins (2003): Attitudes towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079.
  • Plante, Isabelle; Théorêt, Manon & Olga Eizner Favreau (2010): Les stéréotypes de genre en mathématiques et en langues : recension critique en regard de la réussite scolaire. Revue des sciences de l'éducation, 36(2), 389 – 419.
  • Smith, Jessi L. & Paul H. White (2002): An Examination of Implicitly Activated, Explicitly Activated, and Nullified Stereotypes on Mathematical Performance: It's Not Just a Woman's Issue. Sex Roles, 47(3-4), 179-191.
  • Wenneras, Christine & Agnes Wold (1997): Nepotism and Sexism in Peer-Review. Nature, 387, 341-343.